Semangat Gotong Royong Warga Di Gunung Kencana Dirikan Majlis Taklim

  • Whatsapp

LEBAK, kabar1.com- Warga masyarakat Kampung Gunung Bilul dan Kampung Dederan, Kecamatan Gunung Kencana, Kabupaten Lebak, Banten, bersama sama lakukan gotong royong membangun majlis taklim sebagai sarana ibadah dalam meningkatkan ukuwah islamiah dan silaturohmi antar sesama warga sekitar.

Kegiatan gotong royong yang dilakukan warga Kampung Dederan dan Gunung Bilul, bermaksud untuk mendirikan bangunan tempat pengajian (Majlis Takilm) dengan dana diperoleh dari swadaya masyarakat setempat.

Bacaan Lainnya

Dikatakan H.Bambang Suroso Tokoh Masyarakat seremoat, tujuan mendirikan Majlis Taklim adalah untuk digunakan sebagai sarana ibadah seluruh warga di dua Kampung, sehingga masyarakat dapat melaksanakan ibadah secara nyaman.

“Ya tujuan kita mendirikan majlis taqlim itu sebagai sarana ibadah di dua warga kampung, insya allah mudah mudahan keinginan keras warga masyarakat kami dapat segera terwujud, walau pun dengan kondisi seadanya pembangunan majlis hasil swadaya masyarakat ini kita kerjakan dengan cara bergotong royong,” Katanya.

Menurut H.Bambang, selain tempat pengajian warga, Majlis Taqlim tersebut akan dipergunakan sebagai tempat latihan baca tulis Al-Qur’an bagi anak-anak.

“Memang sudah lama warga sangat menginginkan keberadaan majlis taklim ini, alhamdulillah berkat kemauan semuanya akhirnya kami semua bersatu padu membangun majlis ini, rencananya selain tempat pengajian para ibu dan bapak di dua kampung ini, majlis taqlim ini juga akan memjadi tempat latihan baca tulis al-qur’an bagi anak-anak yang ada di dua Kampung ini,” Pungkasnya saat ditemui kabar1.com, dilokasi. BANG

Hosting Unlimited Indonesia
Hosting Unlimited Indonesia